Dag Vags logo


Singelbaren?

1. Dimma
2. När Vården Slår Till

Dag Vag & Svagsinta var ursprungligen tänkt som ett soloprojekt, but you can't always get what you want.
"Dimma" skrevs tidig sommar 1977, inspirerad av en resa ner till Skåne, där jag repade med Peps inför LP:n "Fyra Tunnlann Bedor Om Dan."
Inspelad mestadels i min l?genhet, med hielp av tv? kassettdäck, en gammal, väl beprövad Revox, och - givetvis - dom två magiska silvermikrofonerna.
Tvättning skedde ute hos MNW. Där gjordes även ett par kompletteringar, t.ex. handklapp av blivande ZilverZurfarn.
Grunden till "Vården" sattes också hos MNW. Blivande Tage Dirty på trummor och undertecknad på akustisk gitarr. Tage fick den - i vissa kretsar - numera klassiska tillsägelsen: Du behöver inte slå så hårt nu, vi är ju i en studio.
Bengt Padda spelade MiniMoog i fem timmar medan Anders Lind låg och sov.

3. Flyger
4. Sånt Är Livet

"Sånt Är Livet" är ett klassiskt fall av "Visstja, vi behöver en baksida ocksä."
Blivande BumpaBerra pluggade på DI, så deras radioteaterstudio fick stå till tjänst med tekniken. Bumpa fick i efterhand kämpa för att få igenom projektet som elevarbete.
Lyckligtvis lyckades han undvika en konkurs för oss.
Ruttne Rolf flyger på "Flyger", del ett i en drömtrilogi som ännu inte är avslutad. Det två är förstås IID.

5. Wipe Out
6. My Barrel

"Dimma" blev "Wipe Out och "Min Tunna" blev "My Barrel" när vi skulle erövra världen.
Bättre lycka nästa gång!

7. Hellre En Raket
8. Trycke E För Mycke

"Raket" skrevs uppe på berget ovanför Silence-studion en hotfull eftermiddag och spelades in samma kväll.
"Trycke" heter i original "Too Much Pressure" och gjordes av The Selecter, ett engelskt ska-band.
Singeln skulle - som vanligt - släppas så fort som möjligt. Eftersom den svenska graveringen hade tagit semester, skickades taperna till England.
Där var organisationen undermålig, för att uttrycka sig milt. Efter långt om länge och med nöd och näppe fick vi tillbaks matriserna.
Några månader senare träffade vi f.ö. några ur The Selecter på en klubb i Stockholm. Dom gillade vår version och började snacka om en gemensam englandsturné. Vi väntar fortfarande pä detaljerna...

9. Blöt Dröm
10. Kinesiska Muren

Max Romeos "Wet Dream" blev "Blöt Dröm". Varför då inte "Våt Dröm"? Tja, dels missar man alliterationen, dels är det inte tillräckligt (hon vet vem hon är).
Evert Taubes "Kinesiska Muren" - eller "Muren Och Böckerna" - blev väl inte riktigt vad jag hade tänkt mej, men ibland har man svårt att kommunicera med sina idéer.
Ett nästan övertydligt exempel på detta hörs (inte) på "Blöt Dröm". Det tysta partiet i mitten var menat som ett körparti. I dess ställe fick vi förvirring.
Som en liten gåva till våra skivköpande v?nner såldes denna maxi till singelpris. Vi förlorade pengar på varje ex och den sålde rejält...

11. Popitop
12. Majskolv

Dags för live-inspelningar igen. Den övergripande strategin var att göra varannan LP i studion, varannan live med helt nya låtar.
Men efter sommmarturnén/inspelningarna hoppade Beno Zeno av. Planerna fick läggas om.
Äntligen lyckades jag manövrer mitt då tvååriga tjat genom vår interna demokratiska process. Thore Skogmans "Popitop" släpptes som singel.
Hans andra guldsingel genom åren, vår första.
"Majskolv" är även den live. Texten skrevs av mej på ett flygplan nånstans över USA och parades sen ihop med en melodi av ZilverZurfarn. En melodi som ursprungligen hette "Helvete också!" och användes som outro i den tecknade filmen med samma namn.

13. Samma sång
14. 7 Lyckliga Elefanter

Ett alster från ZilverZurfarns penna, sjunget av mej
. 6/8 partiet i slutet var tänkt att få vår kära publik att ramla omkull...
Och basgången - även den skriven av Zurfarn - gillade jag så mycket att den "lånades" till ett annat projekt nåt år senare. I Norge. (Hej Terje!)
"Elefanter" är en mycket intelecktel utveklign av...av...A-sidan.

15. Du Får Aldrig Nog

Så samlades styrkorna åter i studion igen efter några års bortavaro.
Rytmen är självklar sydafrikansk mbaqanga och körerna starkt doowoop-inspirerade.
Texten, tja, vad ska man säga, trevlig?!?
En given singel, fast det var väldigt nära att den aldrig släpptes i det formatet över huvud taget.
Min bombsäkra känsla att "Nog" var en hit ledde nämligen till att vi nästan mixade ihjäl oss.
Fas 1: BumpaBerra och jag i MNWs studio. Vi hade en vecka inbokad för att g?ra tre-fyra olika mixar. Antagligen var inte tiden mogen (eller något annat, djupare), för vi packade ihop första natten och åkte hem.
Tre veckor senare fortsatte eländet hos Rub-a-Dub.
Fas 2: Återigen BumpaBerra och undertecknad. Tre dar som slutar med att vi river mixen och går direkt till
Fas 3: Jag håller på själv i tre dar.
Fas 4: Tom Hofwander rycker in för ytterligare tvådars mental pina med min mix som utgångspunkt.
Vid det här laget var jag totalt slut i hiernan och hade dessutom fått ett elakt ryggskott. Jag tyckte allt lät fruktansvärt och gav upp.
Resultat: vår andra guldsingel...

16. Tiden Går
17. Vad Ska Jag Göra?

"Tiden Går" kommer från LP:n "Helq". Även om jag fortfarande gillar den väldigt mycket var den egenligen aldrig tänkt som singel.
Ursprungligen var den med på min barnplatta "Stickan & Två till". Den hette då "Bil & Båt & Tåg" och hade - förstås - en helt annan text.
"Vad Ska Jag Göra?" skrevs efter två desperata hotelldygn i Halmstad. Vädret var uruselt, blåsigt, kallt och regnigt. Jag kunde inte gå ut, utan var tvungen att ligga och titta på MTV...
I studion försökte vi först göra "Göra" som en Dylan-pastisch á la Blonde On Blonde. Den inspelningen är raderad.

18. En Gång Till!
En av mina favoritkompositioner från dom senaste åren. Möjligtvis beroende på ämnet?
M?nniskans käraste sysselsättning inspirerar naturligtvis till hur många låtar som helst.
Kanske dags för ett samlingsalbum på temat?

19. Nya Skor

Jo, jag hade köpt nya skor. Fast texten började leva sitt eget liv, som så ofta händer.
Dessutom skrev den om sig efter att mixen var avslutad. Bara att hänga med.

Stig Vig

Från omslaget till CD:n Singelbaren 1988